BioMCN Nissan naar Gymkhana

Op de 3 en 4 december vond in Irwindale (VS) de Ken Block Invitational plaats. Hét launch event voor de Gymkhana Grid series. Als enige Europese uitnodiging was de BioMCN Greenkhana Crew aanwezig met de bio-methanol aangedreven Nissan 350Z, bestuurt door J-WRC rijder Kevin Abbring. Het deelnemersveld bestond met name uit drifters uit de Amerikaanse Formula Drift series, enkele rallycoureurs uit de VS en Canada, Time Attack auto’s en natuurlijk de daarvoor gebouwde Gymkhana auto’s van Ken Block en Tanner Foust.

Op 3 december stond de auto aan de start van de kwalificatie die op de rechterhelft van het gespiegelde Gymkhana Parcours werd gereden. Er stonden sterke auto’s aan de start, die door hun ruimere reglementen vaak vele honderden PK’s meer hadden dan de standaard BioMCN Nissan, maar tot verbazing van alle aanwezigen op de Toyota Speedway reed Kevin Abbring een vierde tijd!

Raceday! First order of business: Kevin Abbring vs Pat Mordaunt. Met een slordige 350pk meer dan de standaard Nissan schoot Mordaunt zijn auto de dragstart op richting eerste driftbocht. Bij de tweede ton was zijn voorsprong verandert in een achterstand en met strak stuurwerk via de slalom en dubbeldonut stuurde Kevin de auto naar de winst. Na een baanwissel eigenlijk hetzelfde verhaal, Pat Mordaunt was niet opgewassen tegen de “lijndriften” van Kevin Abbring. Finale bereikt.

Eerste tegenstander in de finale was Calvin Wan in een 500pk sterke geblazen Mazda RX8. Wan schoot uit de startblokken en stuurde als eerste de ‘acht’ in op weg naar de ‘garage’. Deze hairpin binnen een U-vorm was een prooi voor Kevin in de BioMCN Nissan, laat remmend met een geweldige exit nam hij een voorsprong op Wan die hij niet meer afstond. Winst in de eerste finaleronde!

Tweede ronde in de finale en onze tegenstander was Dai Yoshihara, meervoudige Formula Drift Kampioen in zijn 6.7L Nissan 240SX. Op het linkerparcours donderde Yoshihara met zijn 600pk de startgate uit naar eerste driftbocht met een grote voorsprong, op het meer technische deel van het parcours liep Kevin sterk in, maar Dai hield zijn voorsprong. De tweede ronde gaf een gelijk beeld, maar Kevin liep sterk in tot de laatste dubbeldonut. Beide auto’s gingen synchroon om de ton heen, maar op de 40 meter naar de finish, bleek het vermogen van Dai’s auto te groot en hij won de sprint naar de lijn. Kevin Abbring heeft het maximale uit de BioMCN Nissan gehaald en de Greenkhana Crew is op een geweldige derde plaats geeindigd.

De BioMCN Greenkhana Crew kijkt terug op een geweldig evenement aan het einde van een geweldig seizoen. Doel van de trip was om bio-methanol als (race-)brandstof te promoten en daarin is Greenkhana ruimschoots geslaagd. Door de livestream, de aanwezige fans, de vele journalisten, heeft de boodschap, dat het hoge octaangetal van bio-methanol, gecombineerd met een zeer lage CO2 uitstoot een geweldige brandstof is, inmiddels honderdduizenden mensen bereikt.

De BioMCN Greenkhana deelname op de Ken Block Invitational is een groot succes geweest en dat is dankzij enkele organisaties die het lef hebben om hun naam aan dit initiatief te verbinden. Allereerst BioMCN, de innovatieve producent van de duurzaamste (race-)brandstoffen te wereld. The Methanol Institute, die in de VS blijven knokken om bio-methanol onder gunstige voorwaarden op de markt te zetten. JPB Logistics en NMT Shipping die zorgden voor een naadloze logistiek en Pactor, die creatieve alleskunners uit Amsterdam. Als laatste de Gymkhana Grid en Ken Block die ons uitnodigde. We komen graag terug!