Henno van Bergeijk op E85 in Dresden Breslau

De Dresden-Breslau rally betekent een geweldige week cross country. Een spectaculaire route door het woeste Poolse landschap met een marathonetappe die er niet om liegt. Henno van Bergeijk rijdt in 2008 op een Yamaha Wr 450 F E85, de motor is afgelopen zomer omgebouwd door de HAN Automotive.

In Leipzig werd 200 liter Bio-ethanol getankt á € 0,99 p/l. Deze zal, omdat de brandstof nog niet overal verkrijgbaar is, door zijn assistentiewagen tijdens de rit worden vervoerd. De equipe is inmiddels aangekomen in het bivak in Dresden, waar morgen de proloog wordt gereden en de Wr 450 F E85 zijn wedstrijddebuut zal beleven.

Zojuist kwam vanuit Polen het geweldige nieuws dat Henno de derde etappe in de Dresden-Breslau heeft gewonnen. De etappe ging over de NAVO terreinen bij Zagan en was een dikke 120 km lang. Route was zwaar, zanderig terrein, tricky navigatie en de hoge temperatuur speelden alle deelnemers parten. Henno reed goed en had vanmiddag al het gevoel dat hij snel was, maar twijfelde even of hij wel alle checkpoints had gehad. Na de finish was het wachten op de uitslag en zojuist maakte de organisatie die bekend met dus als winnaar Henno! Een geweldige prestatie in een veld van zo’n 90 motoren met toch niet de minste rijders. Ook mooi is dat voor zover we weten dit de eerste etappe winst voor een ethanol aangedreven motorfiets in een rally. De organisatie is ook blij met dit toch unieke resultaat en geeft ‘Equipe van Henno van Bergeijk’ de gelegenheid E85 te kunnen tanken bij de tankstop in marathon etappe van morgen door de jerrycans te vervoeren. Henno is zeer blij, beetje verrast en vooral moe. Nu de tent in want morgen start Henno om 7u als eerste voor de marathon etappe van 580km!

één na laatste etappe is een rondkoers van 180km. De ICO weer gemaakt met een nieuwe kabel en met een 7e plaats in het algemeen klassement een nieuwe kans om te klimmen met de BioEthanol WR 450. De etappe begon goed en rijden/navigeren ging uitstekend, zwaar terrein maar een hoog tempo. Tegen het eind van de etappe kwam Henno vast te zitten in een zware passage, de motor zakte in zware zuigende klei waar bijna niet uit te komen was. Uiteindelijk wist Henno de motor over het stuur en het voorwiel de motor uit de modder te kantelen. Gevolg is dat het roadbook kapot was en alle bedieningen onder de klei zaten en amper te bedienen waren. Toch is Henno binnengekomen, maar heeft met minimaal een uur verloren door het vastzitten. Henno is gister toch nog 21e geworden en staat nog steeds 8e in het klassement. Morgen de laatste etappe. Als Henno 15 min weet te winnen pakt hij 2 plaatsen. Hij start vandaag in de tweede groep op een 21e plek en kan dus naar de 1e groep gaan rijden. Het wordt spannend!!

Verslag van de Marathon etappe van 580km van Zagan naar Recz in het noorden van Polen. Het was een lange zware maar mooie rit. Rond 19.30 begonnen, na de vroege start van 07u vanochtend, de eersten binnen te druppelen, daarbij was Henno ook. Een officiële uitslag laat nog even op zich wachten, maar Henno verwacht in de Top 10 te hebben gereden. “Het was een zware, maar geweldige mooie rit. Ik had soms wat moeite met de zware motor. Door het hogere verbruik op Bio-Ethanol moest ik wat meer brandstof meenemen, waardoor de motor in diepe kuilen soms helemaal de vering in dook en in de moerassen zwaar aanvoelde. “ Henno is De Roo (vlak achter hem in het algemeen klassement) voorgebleven. Vlak voor de finish kwam De Roo zonder benzine te staan en kon Henno hem passeren. “Heb een paar navigatiefouten gemaakt en wat last van de zware motor, maar heb prima gereden. Morgen hebben we een relatief korte etappe van 60km rond Recz, maar die 60km zullen wel behoorlijk uitdagend zijn”.Henno kijkt terug op een geweldige rally, het was zwaar, lang, warm en stoffig. Ondanks de materiaalpech heeft hij een geweldig klassement gereden en was ook de test met E85 bijzonder geslaagd, de motor is onder de zwaarst denkbare omstandigheden aan een pittige test onderworpen en heeft zich prima gehouden. Henno is 10e algemeen gefinished en is tweede nederlander in het eindklassement. Een puik debuut voor de eerste rallymotor op BioEthanol ooit!